31 marca 1889 inżynier,  którego rodzina pochodziła z Niemiec,  Alexander Gustav Bonickhausen dit Eiffel wywiesił francuską flagę na szczycie zbudowanej przez siebie w Paryżu wieży . Wtedy nazywała się "Wieżą 300-metrową" - ale wkrótce przyjęła się nazwa Wieża Eiffla. To był triumf inżynierii i symbol potęgi Francji, Upamiętnienie 100-lecia Rewolucji Francuskiej i zapowiedź organizowanej w tym pamiętnym roku Wystawy Światowej. 

Do miejsca w którym zamontowano flagę - wieża miała wtedy 12 m mniej niż teraz (dziś na szczycie są anteny)  Liczyła dokładnie 312 m i 27 cm Była najwyższym obiektem będącym dziełem rąk ludzkich. Ten rekord utrzymywała przez ponad 40 lat - aż do czasu ukończenia wieżowca Chryslera w Nowym Jorku Wieża to niewątpliwie najważniejszy symbol Paryża i Francji. Choć mógł nie powstać - bo głośno przeciw temu protestowano. 

Żeby było ciekawiej to nie Eiffel skonstruował wieżę Eiffla. Zrobili to dwaj pracownicy jego biura - ale projekt tak się spodobał że Gustav najpierw zgłosił to jako patent  na konstrukcję 300 metrowej budowli a potem odkupił do niego prawa i sam zajął się rozpropagowaniem idei a w końcu też jej finansowaniem. A znany i od lat ceniony był to konstruktor - pierwszy jego duży projekt to był most kolejowy w Bordeaux o długości ponad pół kilometra - budujący go Eiffel miał wtedy zaledwie 26 lat. Gdy 30 lat później zajął się wieżą miał na koncie już wiele sukcesów - łącznie z konstrukcją innego symbolu - Statuy Wolności w Nowym Jorku. 

Przy budowie wieży nie było powszechnego entuzjazmu - artyści pisali protesty dowodząc że szpeci krajobraz, gazety udowadniały że konstrukcja się zawali a jeśli nawet nie, to gdyby ktoś chciał wejść na szczyt zapewne się udusi, bo będzie tam mało powietrza (dziwne bo przecież od dawna latano już balonami i to znacznie wyżej).

Ostatecznie jednak mimo protestów wieże zbudowano - na Wystawie Światowej odniosła sukces - powtórzony potem na podobnej w 1900 roku. Eiffel miał jednak koncesję tylko na lat 20 i gdy zbliżał się jej koniec w 1909 planowano rozbiórkę. Stąd też próby  udowodnienia że jest potrzebna - służyła jako obserwatorium meteorologiczne. a zrzucanie z niej przedmiotów pozwalało na prowadzenie badań aerodynamicznych. Konstruktor namawiał też wojskowych by testować dzięki wieży łączność radiową. Niełatwo się to przyjmowało bo generałowie woleli jeszcze gołębie pocztowe.W końcu jednak - także z powodu rozwoju lotnictwa dla którego była to ważna wieża obserwacyjna   - zdecydowano że pozostanie. I trudno dziś sobie wyobrazić bez niej pejzaż stolicy Francji 

A przecież została wybudowana bez większego celu - ot jako popis możliwości jełkie dawała konstruktorom stal.Do jej budowy wykorzystano ponad 18 tys metalowych belek i około 2,5 mln nitów - tak bo jest to konstrukcja nitowana a nie spawana .Spawanie wymyślono dopiero kilka lat później

I tylko Germanofile, czy geografowie pamiętają że Eiffel - to nazwa gór w Niemczech, Trochę więcej osób kojarzy to z nazwiskiem konstruktora - a powszechnie jest to nazwa wieży, która w liczbie cytowań przegrywa tylko  jedną - biblijną wieżą Babel. Choć o tej ostanie mówi się od tysięcy lat a Wieża Eiffla została ukończona zaledwie 131 lat temu

Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.
Zapoznaj się z Zasadami publikowania komentarzy na stronie radio.rzeszow.pl

Potrzebujesz pomocy? kliknij tutaj